کد مطلب:1523 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

نماز آیات


1500- نـمـاز آیـات كه دستور آن بعدا گفته خواهد شد , به واسطه سه چیز واجب می شود : اول گرفتن خورشید.



دوم گرفتن ماه , اگر چه مقدار كمی از آنها گرفته شود و كسی هم از آن نترسد.



سـوم زلـزلـه - بـنابر احتیاط واجب - اگر چه كسی هم نترسد و اما در رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مـانـنـد ایـنها از آیات آسمانی در صورتی كه بیشتر مردم بترسند و هم چنین در حوادث زمینی مانند فرو رفتن آب دریا و افتادن كوه كه موجب ترس اكثر مردم شود بنابر احتیاط مستحب نماز آیات ترك نشود.



1501- اگـر از چیزهایی كه نماز آیات برای آنها واجب است بیشتر از یكی اتفاق بیفتد , انسان باید برای هر یك از آنها یك نماز آیات بخواند , مثلا اگر خورشید بگیرد و زلزله هم بشود , باید دو نماز آیات بخواند.



1502- كسی كه قضای چند نماز آیات بر او واجب است , چه همه آنها برای یك چیز بر او واجب شده باشد , مـثـلا سـه مـرتـبه خورشید گرفته و نماز آنها را نخوانده است , چه برای چند چیز باشد مثلا برای آفتاب گـرفـتـن و مـاه گرفتن و زلزله نمازهایی بر او واجب شده باشد , موقعی كه قضای آنها را می خواند لازم نیست معین كند كه برای كدام یك آنها باشد.



1503- چـیـزهـایی كه نماز آیات برای آنها واجب است , در هر جایی اتفاق بیفتد , فقط مردم همان جا باید نماز آیات بخوانند و بر مردم جاهای دیگر واجب نیست .



1504- وقت شروع در نماز آیات موقعی است كه خورشید یا ماه شروع به گرفتن می كند و تا زمانی كه به حـالـت طـبـیعی برنگشته ادامه دارد , ( اگر چه بهتر آن است كه به قدری تاخیر نیندازد كه شروع به باز شدن كند ) ولی تمام كردن نماز آیات را می تواند تا بعد از باز شدن خورشید یا ماه تاخیر انداخت .



1505- اگـر خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیندازد كه آفتاب یا ماه شروع به باز شدن كند , نیت اداء مانعی ندارد , ولی اگر بعد از باز شدن تمام آن , نماز بخواند باید نیت قضا نماید.



1506- اگـر مـدت گـرفـتـن خـورشید یا ماه به اندازه خواندن یك ركعت نماز یا كمتر باشد , نمازی كه مـی خـوانـد ادا است , و هم چنین است اگر مدت گرفتن آنها بیشتر باشد ولی انسان نماز را نخواند , تا به اندازه خواندن یك ركعت یا كمتر به آخر وقت آن مانده باشد.



1507- مـوقـعی كه زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد , اگر وقتشان وسعت داشته باشد , لازم نـیست نماز آیات را فورا بخواند و در غیر این صورت باید فورا آن را بخواند به نحوی كه در نظر مردم تاخیر محسوب نشود و اگر تاخیر كرد , احتیاط مستحب آن است كه بعدا بدون نیت ادا و قضا بخواند.



1508- اگـر گـرفتن آفتاب یا ماه را نداند و بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده , باید قضای نماز آیات را بخواند , ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نیست .



1509- اگر عده ای بگویند كه خورشید یا ماه گرفته است , چنانچه انسان از گفته آنان یقین یا اطمینان شخصی پیدا نكند و نماز آیات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند.



در صورتی كه تمام خورشید یا ماه گرفته باشد , نماز آیات را بخواند , ولی اگر مقداری از آن گرفته باشد , خـوانـدن نـمـاز آیـات بر او واجب نیست و هم چنین است اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نیست , بگویند خورشید یا ماه گرفته , بعد معلوم شود كه عادل بوده اند.



1510- اگـر انـسـان بـه گفته كسانی كه از روی قاعده علمی وقت گرفتن خورشید و ماه را می دانند , اطمینان پیدا كند كه خورشید یا ماه گرفته , باید نماز آیات را بخواند.



و نـیـز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه می گیرد و فلان مقدار طول می كشد و انسان به گفته آنان اطمینان پیدا كند , باید به حرف آنان عمل نماید.



1511- اگر بفهمد نماز آیاتی كه خوانده باطل بوده , باید دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.



1512- اگر در وقت نماز یومیه نماز آیات هم بر انسان واجب شود , چنانچه برای هر دو نماز وقت دارد , هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد , و اگر وقت یكی از آن دو تنگ باشد اول آن را بخواند , و اگر وقت هر دو تنگ باشد , باید اول نماز یومیه را بخواند.



1513- اگـر در بـیـن نـماز یومیه بفهمد كه وقت نماز آیات تنگ است , چنانچه وقت نماز یومیه هم تنگ باشد , باید آن را تمام كند بعد نماز آیات را بخواند.



و اگر وقت نماز یومیه تنگ نباشد , آن را بشكند و اول نماز آیات و بعد نماز یومیه را بجا آورد.



1514- اگـر در بـین نماز آیات بفهمد كه وقت نماز یومیه تنگ است , باید نماز آیات را رها كند و مشغول نماز یومیه شود و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پیش از انجام كاری كه نماز را به هم بزند , بقیه نماز آیات را از همانجا كه رها كرده بخواند.



1515- اگر در حال حیض یا نفاس زن آفتاب یا ماه بگیرد یا زلزله اتفاق بیفتد , نماز آیات بر او واجب نیست و قضا هم ندارد.